Współczesna szkoła może być przestrzenią sprzyjającą rozwojowi postaw obywatelskich. Do jej zadań należy inspirowanie i zachęcanie uczniów do współuczestniczenia w podejmowaniu i realizowaniu decyzji ważnych dla społeczności szkolnej. Działania szkoły mogą sprzyjać rozwijaniu kompetencji obywatelskich oraz wychowywaniu dzieci i młodzieży zgodnie z zasadami: państwa prawa (je żeli reguły postępowania s ą znane uczniom i przestrzegane przez nauczycieli), pomocniczości (jeżeli inicjatywy uczniów są mile przyjmowanie i wspierane), podmiotowości (jeżeli zdanie uczniów jest uwzględniane podczas podejmowania decyzji na terenie szkoły). Wspieramy szkoły w procesie kształtowania kompetencji młodych obywateli. Robimy to poprzez realizację innowacyjnych projektów, prowadzenie specjalistycznych szkoleń na temat samorządu uczniowskiego, organizując bezpośrednie zajęcia z uczniami opracowując materiały edukacyjne. Działamy w Polsce i w Ukrainie.
Ponad 9000 uczniów doświadczyło znaczącej samorządności uczniowskiej dzięki współpracy szkół z Fundacją, 1700 nauczycieli zwiększało swoje kompetencje na szkoleniach i warsztatach z ponad 600 szkół.
Dobra edukacja obywatelska w szkole – w co wierzymy?
Edukacja obywatelska ma wiele znaczeń, form, odcieni. W naszych działaniach kierujemy się następującymi przekonaniami:
Odrzucamy przysłowie „dzieci i ryby głosu nie mają” – przeciwnie uważamy, ze edukacja obywatelska to tworzenie młodym ludziom okazji do wypowiadania swojego zdania, oraz do samodzielnego działania w swoim imieniu i na rzecz swoich społeczności
Uważamy, że edukacji obywatelska powinna być okazją do osobistego doświadczania zaangażowania obywatelskiego, czyli wpływania na sprawy ważne dla młodych ludzi. Dlatego nasze projektu konstruujemy w taki sposób, żeby dzieci i młodzi ludzie doświadczali sprawstwa w życiu publicznym.
Szczególnie zależy nam na obywatelskiej wiedzy praktycznej, czyli takiej, która pozwoli młodym ludziom na podejmowanie działań obywatelskich już teraz – dlatego uczymy o możliwościach działania w ramach samorządu uczniowskiego, czy na rzecz społeczności lokalnej ucząc o istniejących mechanizmach partycypacji obywatelskiej.
Edukacja obywatelska jako przygotowanie młodych ludzi do funkcjonowania w demokratycznej sferze publicznej powinna odbywać się poprzez nasiąkanie kulturą demokratyczną na co dzień – dlatego tak ważne wydaje nam się rozwijanie demokratycznej kultury organizacji życia szkolnego, w której głos młodych ludzi jest wysłuchiwany, gdzie prawa dziecka są przestrzeganie, decyzje dyrekcji nie są arbitralne, ale oparte na dialogi z uczniami. Kultura w której każde dziecko i każdy młody człowiek jest szanowany.
Nauczyciele są ważnymi przewodnikami w edukacji obywatelskiej, zarówno przekazując wiedzę jak i towarzysząc młodym ludziom w działach obywatelskich. Ich zaangażowanie dodaje uczennicom i uczniom wiary w siebie i pozwala osiągać cele. Dlatego tak wiele uwagi przywiązujemy do wzmacniania nauczycieli kompetencji obywatelskich
Kompetencje obywatelskie są dla nas szczególnie ważne – używane są przez cale życie przez każdego, niezależnie od wybranej ścieżki zawodowej. Jednostki bogate w kompetencje obywatelskie mają wpływ na otaczający świat. Są twórcami a nie tworzywem.
Od 2004 roku wspieramy szkoły w procesie kształtowania kompetencji młodych obywateli. Robimy to poprzez realizację innowacyjnych projektów, prowadzenie specjalistycznych szkoleń,, organizując bezpośrednie zajęcia z uczniami opracowując materiały edukacyjne. Specjalizujemy się w tworzeniu i wdrażaniu koncepcji aktywnego samorządu uczniowskiego.