Celem warsztatów, przeprowadzonych w 2017 roku było przygotowanie młodych ludzi do aktywnego udziału w debacie „Europa dla obywateli”, poprzez pobudzenie refleksji na temat ich roli jako obywateli UE. W trakcie warsztatu uczniowie i uczennice doświadczyli dwóch wymiarów roli obywatela UE
- odbiorcy, osoby która korzysta z możliwości jakie daje Unia Europejska – tu uczestnicy podali refleksji fakt, że na wiele ważnych dla nich obszarów ich życia UE ma wpływ. Te ważne obszary wskazali sami młodzi ludzie, a następnie dowiedzieli, się w jaki sposób systemowo UE ma na nie wpływ, w jaki sposób mogą oni sami skorzystać z potencjału UE oraz w jaki sposób mogą wpływać na zmiany dzięki narzędziom e-partycypacji
- współtwórcy kształtu, kierunków rozwoju Unii Europejskiej – tu zaprosiliśmy uczestników do refleksji nad tym, w jakich kierunkach powinna rozwijać się UE, żeby oni jako młodzi obywatele odnajdowali się w niej. Rozmawialiśmy zarówno o wartościach, priorytetach politycznych jak i mechanizmach działania. Ta część miała skłonić młodych ludzi do uświadomienia sobie, że „Unia Europejska” „sama się nie robi”, jej kształt, priorytety nie są określone raz na zawsze. Przeciwnie to obywatele powinni uczestniczyć w jej współtworzeniu.
Przebieg warsztatów pozwoli najpierw uświadomić uczestnikom, w jakich obszarach życia publicznego Unia Europejska jest aktywna i w jaki sposób wpływa to na codzienne sprawy młodych ludzi. Ta wiedza ułatwi im myślenie i dyskutowanie o przyszłości UE nie na podstawie stereotypów oraz szumu medialnego, ale wiedzy o kompetencjach UE i docenieniu jej roli w codziennym życiu uczestników.