Projekt realizowany był od września 2020 roku do 31 grudnia 2021.
Celem projektu było poprawienie kompetencji medialnych, edukacja medialna uczniów dzięki przeprowadzeniu warsztatów dotyczących mediów, informacji, umiejętności czytania i pisania w szkołach i publicznych bibliotekach z pomocą nauczycieli i bibliotekarzy przeszkolonych w ramach działań projektowych. Warsztaty miały wzmocnić wśród uczniów krytyczne myślenie i umożliwić im weryfikowanie wiarygodności informacji. Dzięki temu uczniowie mieli lepiej korzystać z mediów.
Projekt odpowiadał także na potrzebę zwiększenia odporności na nienawistne treści i dezinformację w internecie i zachęcał młodzież do tworzenia własnych materiałów. To praktyczne podejście miało wyposażyć młodych ludzi w dodatkowe, miękkie umiejętności zabierania głosu, wyrabiania sobie poglądów i ich obrony, da pewność siebie etc.
Aby osiągnąć te cele, partnerzy projektu – organizacje i instytucje z Francji, Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Polski – połączyli swoją wiedzę w tym obszarze, żeby wypracować unikalne materiały.
Zasoby te obejmują:
Nowatorski podręcznik kompetencji medialnych, który proponuje angażujące aktywności oparte o zasady pedagogiki. To pedagogiczne wsparcie ułatwiające szkolenia dla trenerów i warsztaty dla uczniów z posługiwania się mediami i informacjami. Podręcznik zawiera listę zewnętrznych źródeł dotyczących edukacji medialnej i obudowany jest dodatkowymi materiałami. Dzięki spostrzeżeniom trenerów i uczniów podręcznik został udoskonalony w trakcie projektu.
Więcej o podręczniku – KLIKNIJ TUTAJ
Pobierz podręcznik i towarzyszące mu materiały:
Podręcznik do edukacji medialnej
Ćwiczenia z kreatywnego pisania
Jakim typem twórcy/twórczyni jesteś?
Podczas warsztatów uczniowie wypracowali cyfrowe rezultaty projektu, w szczególności magazyny online oparte na ich wiedzy w zakresie edukacji medialnej i ich umiejętnościach. Najlepszym pedagogicznym podejściem do edukacji medialnej jest bowiem, by młodzież popraktykowała podejście dziennikarskie (sprawdzanie źródeł; pisanie o faktach, a nie wyrażanie opinii; porządkowanie myśli). Dlatego „ReNews” zaprosił uczniów do samodzielnego stworzenia magazynów online.
Zorganizowane warsztaty:
Strona internetowa projektu zapewni bezpłatny dostęp do tych zasobów, umożliwiając ich rozpowszechnianie wśród wszystkich nauczycieli i szerzej wśród grupy osób zajmujących się zawodowo tematyką społeczną i edukacją.
Materiały dotyczące edukacji medialnej po polsku, angielsku, francusku i po turecku oraz więcej informacji o projekcie znajdziecie na https://www.renews-project.org – KLIKNIJ W LINK
1 października zorganizowaliśmy seminarium „Młodzi ludzie: krytyczni odbiorcy i odpowiedzialni twórcy treści” w warszawskiej Mediatece z udziałem ponad 60 bibliotekarzy i nauczycieli z całej Polski. Więcej o tym spotkaniu – KLIKNIJ TUTAJ
Więcej informacji:
Joanna Różycka-Thiriet
koordynatorka projektu ReNews z ramienia Fundacji Civis Polonus
joanna.rozycka@civispolonus.org.pl
Dołącz do naszej grupy „Edukacja medialna młodzieży” na Facebooku – KLIKNIJ TUTAJ
Partnerzy projektu:
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Powyższy dokument odzwierciedla wyłącznie poglądy jego autorów w sprawach w nim omawianych. Komisja Europejska nie jest odpowiedzialna za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.