Wróć do listy

Projekt realizowany był od września 2020 roku do 31 grudnia 2021.

Celem projektu było poprawienie kompetencji medialnych, edukacja medialna uczniów dzięki przeprowadzeniu warsztatów dotyczących mediów, informacji, umiejętności czytania i pisania w szkołach i publicznych bibliotekach z pomocą nauczycieli i bibliotekarzy przeszkolonych w ramach działań projektowych. Warsztaty miały wzmocnić wśród uczniów krytyczne myślenie i umożliwić im weryfikowanie wiarygodności informacji. Dzięki temu uczniowie mieli lepiej korzystać z mediów.

Projekt odpowiadał także na potrzebę zwiększenia odporności na nienawistne treści i dezinformację w internecie i zachęcał młodzież do tworzenia własnych materiałów.  To praktyczne podejście miało wyposażyć młodych ludzi w dodatkowe, miękkie umiejętności zabierania głosu, wyrabiania sobie poglądów i ich obrony, da pewność siebie etc.

Aby osiągnąć te cele, partnerzy projektu – organizacje i instytucje z Francji, Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Polski – połączyli swoją wiedzę w tym obszarze, żeby wypracować unikalne materiały.

Zasoby te obejmują:

Nowatorski podręcznik kompetencji medialnych, który proponuje angażujące aktywności oparte o zasady pedagogiki. To pedagogiczne wsparcie ułatwiające szkolenia dla trenerów i warsztaty dla uczniów z posługiwania się mediami i informacjami. Podręcznik zawiera listę zewnętrznych źródeł dotyczących edukacji medialnej i obudowany jest dodatkowymi materiałami. Dzięki spostrzeżeniom trenerów i uczniów podręcznik został udoskonalony w trakcie projektu.

Więcej o podręczniku – KLIKNIJ TUTAJ

Pobierz podręcznik i towarzyszące mu materiały:

Podręcznik do edukacji medialnej

Ćwiczenia z kreatywnego pisania

Jakim typem twórcy/twórczyni jesteś?

Przewodnik po Canvie

Podczas warsztatów uczniowie wypracowali cyfrowe rezultaty projektu, w szczególności magazyny online oparte na ich wiedzy w zakresie edukacji medialnej i ich umiejętnościach. Najlepszym pedagogicznym podejściem do edukacji medialnej jest bowiem, by młodzież popraktykowała podejście dziennikarskie (sprawdzanie źródeł; pisanie o faktach, a nie wyrażanie opinii; porządkowanie myśli). Dlatego „ReNews” zaprosił uczniów do samodzielnego stworzenia magazynów online.

 Zorganizowane warsztaty:

  1. Miejska Biblioteka Publiczna w Czechowicach-Dziedzicach – zajęcia w LO im. Marii Skłodowskiej-Curii w Czechowicach Dziedzicach
  2. Miejska Biblioteka Publiczna w Działdowie (Mediateka) – dwa warsztaty
  3. CLXIII Liceum Ogólnokształcące w Warszawie
  4. XXIII Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – dwa warsztaty
  5. Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska w Toruniu – zajęcia dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 11 w Toruniu
  6. Publiczna Biblioteka Publiczna w Poznaniu – Filia w Gnieźnie – zajęcia dla uczniów I LO, II LO, III LO, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Akademickiego Liceum Ogólnokształcące Milenium
  7. Liceum Ogólnokształcące nr XI im St. Konarskiego we Wrocławiu

Strona internetowa projektu zapewni bezpłatny dostęp do tych zasobów, umożliwiając ich rozpowszechnianie wśród wszystkich nauczycieli i szerzej wśród grupy osób zajmujących się zawodowo tematyką społeczną i edukacją.

Materiały dotyczące edukacji medialnej po polsku, angielsku, francusku i po turecku oraz więcej informacji o projekcie znajdziecie na https://www.renews-project.org – KLIKNIJ W LINK

1 października zorganizowaliśmy seminarium „Młodzi ludzie: krytyczni odbiorcy i odpowiedzialni twórcy treści” w warszawskiej Mediatece z udziałem ponad 60 bibliotekarzy i nauczycieli z całej Polski. Więcej o tym spotkaniu – KLIKNIJ TUTAJ

 

Więcej informacji:

Joanna Różycka-Thiriet

koordynatorka projektu ReNews z ramienia Fundacji Civis Polonus

joanna.rozycka@civispolonus.org.pl

Dołącz do naszej grupy „Edukacja medialna młodzieży” na Facebooku – KLIKNIJ TUTAJ

 

Partnerzy projektu:

 

 

Powyższy dokument odzwierciedla wyłącznie poglądy jego autorów w sprawach w nim omawianych. Komisja Europejska nie jest odpowiedzialna za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

Do pobrania: